awak klik saya happy =)

Wednesday, September 19, 2012

Master chef sgt!


Assalamualaikum...


Semalam da entry makan hari ni makan lagi...erm rase aku sejak duduk putra ni keje nya makan,makan dan makan.mak jangan terkezut sangat la kalau tengok orang balik nanti da makin bambam...hewhewhew
Memandangkan hari isnin masing-masing bercuti so aku pon merajinkan diri untuk turun ke dapur master chef.yeahhh! ok jangan nak propa sangat ye.aku ni memang tak pandai masak.kalau masak pon main campak-campak je,janji jadi dan boleh dimakan.memang itu stail aku dan lagi satu kalau aku cakap aku nak masak so please yang lain jangan campur tangan ye..hehehe...bukan ape,aku malu sebenarnya dala tak pandai masak pastu ade plak orang yang tengok.malu taw *tutupmukagunabantal
Ahaaa abaikan yang malu-malu tu, so sekarang meh cini aku nak bagi resipi pasta carbonara master chef pajilalalala..

Bahan-bahannya:
1 sudu butter untuk menggoreng
1 ulas bawang
1 litter susu segar
½ stok ayam
sosej ayam
Cendawan butang
Dada ayam potong kiub
2-3 keping keju (ikut suka)
Serbuk lada hitam (ikut suka)
Tepung jagung/gandum

Nak masaknya senang je.tumis bawang dengan butter. Pastu masukkan susu segar dan stok ayam.tunggu hingga mendidih baru masukkan ayam ,sosej dan cendawan. Tambah keju ikut suka.kalo suka lemak lebih letak banyak tapi biasa aku letak 3 keping keju single je. Bila semua da sebati masukkan bancuhan tepung gandum or jagung.yang mana2 bole.ni untuk likatkan kuah.ikut suka juga kalo nak pekat letak banyak sikit.tapi kena make sure api kecik dan sentiasa kacau supaya tepung tidak bergentel. Akhir sekali tambahkan lada hitam untuk hilangkan rasa muak. Done!




macaroni cheese,,,nyumnyummmm...kalau letak cheese banyak2 kat atas tu lagi sedap...ni sebab da buat carbonara takot muak plak makan cheese banyak2...
next time kita letak banyak2 pastu snap masuk dalam blog ey... ;)

pasta carbonara....walllahhh! simple tapi nyumnyummmmm...puas hati dapat buat sendiri.kalau beli kat restoran bukan main mahal pastu sikit.alahai tak puas makan..

Senang dan simple je kan...time malas2 pon boleh siap.so sebagai kenang-kenangan aku letak la skali gambar cik pasta carbonara dan incik macaroni cheese.macaroni tu tak plan pon sebenarnya.tetibe je da jadi.bole?next time aku share resipi macaroni plak yer ;)

Salam sayang

No comments:

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...