awak klik saya happy =)

Wednesday, January 26, 2011

i'm statistician to be

..Assalamualaikum..

selamat petang semua..hari ni aku nak cerita sikit tentang statistik.iye aku memang 'budak' yang ambil kos statistik kat UKM. niat aku nak cerita pasal statistik ni bukan nak menunjuk-nunjuk yang aku terror bab-bab kira mengira or bangga dengan kos yang aku ambil sekarang ni.tapi niat aku lebih pada nak menjelaskankan apa sebenarnya statistik since orang asyik bertanya je pada aku pasal benda ni dan aku juga nak jelaskan tentang peluang pekerjaan yang bakal aku hadapi in future. 
InsyaAllah.

First sekali korang kena taw bahawa kita belajar adalah kerana ilmu itu milik Allah dan kita sebagai hambaNya kena ikhlas dalam apa juga ujian yang diberikan. kat sini aku bersyukur sangat sebab dapat kos yang betul2 masuk dengan jiwa aku iaitu jiwa numbor..huhu.since dari sekolah rendah lagi aku memang gila suka mengira segala macam num. tapi aku tak suka proving..hehe..

ok itu bab pengenalan je ye..haha.intro je dulu bagi briefing sikit pasal nape aku beriye-iye nak tulis pasal benda ni. seterusnya aku nak cerita pasal ahli statistik pula. ahli statistik ni sebenarnya kerjanya adalah untuk menganalisis dan juga mentafsir data yang telah dikumpulkam.ok contohnya masa kutip banci perumahan penduduk yang diadakan 10 tahun sekali tu. tu la kerja ahli statistik. selain tu data yang da dikumpul tu perlu ditafsir dengan mengkompilasikan laporan, graf dan jadual berdasarkan kaedah statistik yang da ditetapkan.erm yang ni memang agak rumit sebab kena menggunakan banyak perisian komputer macam SPSS,SAS atau MiniTab. ahli stat juga kena familiar dengan konsep dan juga prosedur dalam bidang tertentu. kira macan kena tahu semua benda kat tempat kerja tu.  

tapi sayang seribu kali sayang sebab kat Malaysia ni ahli Statistik, ahli Matematik mahupun Aktuari dipandang sebelah mata je.sedihkan. mungkin negara kita belum cukup membangun  dari segi mentality dan belum sedar lagi betapa pentingnya matematik dalam kehidupan seharian kita.

kalau karang tengok kat negara-negara membangun seperti UK,US,Japan dan lain-lain mereka memandang tinggi pada pekerjaan yang aku cakap ni.siap ada lagi award khas untuk ahli-ahli matematik ni.hebatkan. korang jangan terkejut la kalau aku tunjuk bukti gaji ahli statistik kat luar negara.memang tak tertanding dengan negara kita..tak caya meh terjah
....
....
....


hamik kau...setahun da leh beli Lamborghini..hahaha

neway aku memang berharap la dapat kerja dalam bidang ni suatu hari nanti.
InsyaAllah
and kalau ada rezeki nak juga kerja kat luar negara walaupon Bi aku memang hancuss ..haha
taper berangan-angan dahulu akan menghasilkan semangat yang berkobar- kobar tuk mencapai apa yang kita impikan..
itu adalah trademark aku yer..
hehehe..

last but not least aku harap korang faham serba sedikit dengan apa yang aku tulis ni.hopfully kita dapat apa yang kita impikan selama ini dan sama-sama la kita berdoa yer.
InsyaAllah..

p/s: korang kena doakan aku yer!!!!nak Holland bole?

No comments:

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...